cachemia جنایت زندگی آشنایی اعتراف انگیزه

cachemia: جنایت زندگی آشنایی اعتراف انگیزه پرونده پرونده قتل اخبار حوادث

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار پزشکی مردود یا قبول؟ , عوارض تاخیر در درمان ، جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی

عضو انجمن روانپزشکان کشور عزیزمان ایران تاکید کرد که کنار گذاشتن روش مهم و خط اول درمان افسردگی با انجام ورزش، اصلاح تغذیه یا استفاده از داروهای گیاهی توجیه نمی

مردود یا قبول؟ , عوارض تاخیر در درمان ، جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی

جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی؛ مردود یا قبول؟ / عوارض تاخیر در درمان

عبارات مهم : دارویی

عضو انجمن روانپزشکان کشور عزیزمان ایران تاکید کرد که کنار گذاشتن روش مهم و خط اول درمان افسردگی با انجام ورزش، اصلاح تغذیه یا استفاده از داروهای گیاهی توجیه نمی شود.

دکتر امیر شعبانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروز در جهان، اختلال افسردگی در میان مرسوم ترین و آسیب زاترین اختلالات و امراض جای دارد، اظهار کرد: شعار امسال شرکت جهانی بهداشت در امسال «بیایید راجع به افسردگی صحبت کنیم» در نظر گرفته شده است هست. پژوهش معتبری که به تازگی انجام شده است نشان می دهد فراوانی جاری اختلال افسردگی در کشور عزیزمان ایران بالاست و از بسیاری از کشورهای دیگر نیز فزونی یافته هست. همچنین می دانیم که افسردگی زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های جسمانی است و زیاد آنها بدون کنترل افسردگی، به بهبودی کامل نمی رسند.

مردود یا قبول؟ , عوارض تاخیر در درمان ، جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی

وی ادامه داد: از سوی دیگر وجود افسردگی در یک یا چند تن از اعضای هر خانواده، سلامت روان سایر افراد خانواده را نیز ترساندن می کند و در مجموع به افت کارایی و کیفیت زندگی کل خانواده و از دست رفتن احساس خوشبختی منتهی می شود؛ به همین علت پیشگیری از بروز افسردگی از یک سو و مدیریت و درمان مناسب آن از سویی دیگراهمیت زیادی در مسیر دستیابی به شاخص های سلامت فرد، خانواده و اجتماع دارد. درمان مناسب افسردگی باید سه شاخصه مهم داشته باشد. غفلت از هریک از آنها ممکن است تبعات حاصل، درازمدت یا گاهی جبران ناپذیر داشته باشد؛ چون افسردگی در صورت مزمن شدن، شدیدتر شدن و یا عودکردن تغییرات مغزی و محیطی بیشتری به دنبال دارد و درمان آن به تدریج دشوارتر و تبعات آن غیرقابل بازگشت تر می شود.

عوارض تاخیر در درمان افسردگی چیست؟

شعبانی شاخصه اول درمان های مناسب افسردگی را تشخیص و شروع به موقع معرفی کرد و افزود: در پژوهش ها نشان داده شده است است که تأخیر در شروع درمان افسردگی به عود زیاد آن منجر می شود و هر عود افسردگی نیز به نوبه خود با احتمال بالاتر عود بعدی و عواقب ناگوارتر همراه می شود. علاوه بر آن گاهی افسردگی در حدی است که تأخیر در درمان، در همان وقت می تواند تبعاتی جدی مانند از دست دادن شغل، ازهم پاشیدگی خانواده یا حتی خودکشی داشته باشد.

عضو انجمن روانپزشکان کشور عزیزمان ایران تاکید کرد که کنار گذاشتن روش مهم و خط اول درمان افسردگی با انجام ورزش، اصلاح تغذیه یا استفاده از داروهای گیاهی توجیه نمی

عضو انجمن روانپزشکان همچنین تصریح کرد: شاخصه دوم این درمان ها تشخیص درست نوع افسردگی هست. شاید بعضی ندانند که افسردگی انواع و اقسامی دارد و برحسب نوع، شدت و خصوصیاتی دیگر، روش درمانی مؤثر گزینش می شود.این شیوه که خود فرد افسرده یا خانواده او بر پایه باورهای پیشین، تمایلات شخصی یا القائات دیگران روشی را ترجیح دهند و روشی دیگر را کنار بگذارند به معنی دور زدن مرحله مهم تشخیص نوع بیماری است و چنین رویکردی در هر حوزه دیگر پزشکی نیز غیرقابل تأیید هست. به عنوان مثال، ممکن است یک فرد ورزش کردن را جهت درمان افسردگی خود کافی بداند، فردی دیگر سفر کردن را، یا مصرف دارو، روان درمانی، مشاوره، هیپنوز، طب سنتی، یا طب سوزنی را روش مناسب بداند.

شعبانی افزود: به کارگیری هر روش درمانی باید بر یک تشخیص درست استوار باشد. افسردگی ناشی از یک بیماری داخلی، هورمونی یا مغزی مشخص یا آشنا نشده، افسردگی ناشی از مصرف یا قطع یک ماده، افسردگی ناشی از یک علت محیطی، افسردگی دوقطبی، افسردگی فصلی، افسردگی همراه با سوگ و موارد دیگر هرکدام پروتکل درمانی خاصی دارد.

این روانپزشک شاخصه مهم سوم را گزینش روش مؤثر درمان اعلام کرد و ادامه داد: روش درمان بر اساس نوع افسردگی و شرایط خاص هر فرد تعیین می شود و راهنماهای بالینی معتبری در دنیا جهت مشخص کردن جایگاه علمی و اولویت هر روش در میان سایر روش ها تدوین شده است و مورد استفاده هست. عدم بهره گیری از نتیجه های مطالعات معتبر و نتیجه های مورد اجماع جهانی، و به کارگیری روش هایی که به شیوه ای علمی آزموده نشده اند به شکل بالقوه همان عواقب درمان دیرهنگام و تشخیص نادرست را به دنبال دارند.

مردود یا قبول؟ , عوارض تاخیر در درمان ، جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی

جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی؛ مردود یا قبول؟

وی همچنین اضافه کرد: فرد ممکن است با این تصور که روشی کم عارضه مانند ورزش کردن، اصلاح تغذیه یا استفاده از داروهای گیاهی را در پیش گرفته و به این شکل از مصرف داروهای ضدافسردگی جلوگیری کرده هست، او در واقع با این شیوه شروع درمان مؤثر را به تأخیر انداخته و احتمال بروز تبعات بعدی را زیاد کردن داده هست. هرچند ورزش کردن امری بسیار پسندیده و اصلاح تغذیه نیز در مواردی مهم هست، ولی کنار گذاشتن روش مهم و خط اول درمان افسردگی با انجام موارد فوق توجیه نمی شود. همچنین این توجیه که مصرف یک داروی گیاهی به علت کم عارضه بودن جایگزین مصرف داروی مهم شود، به کل مردود است.

عضو انجمن روانپزشکان کشور عزیزمان ایران تاکید کرد که کنار گذاشتن روش مهم و خط اول درمان افسردگی با انجام ورزش، اصلاح تغذیه یا استفاده از داروهای گیاهی توجیه نمی

شعبانی راجع به اظهاراتی راجع به امکان درمان افسردگی به کمک داروهای گیاهی نیز توضیح داد و گفت: پیش از آن که یک داروی کم عارضه تر جایگزین دارویی با احتمال عوارض جانبی زیاد شود، مؤثر بودن روش و حتی مؤثرتر بودن آن نسبت به سایر گزینه ها دارای اهمیت اساسی هست. این که یک داروی گیاهی یا روش سنتی بخواهد به عنوان خط اول درمان اختلال افسردگی به کار رود باید در راهنماهای بالینی در جایگاهی بالاتر از سایر روش ها قرار گرفته باشد که البته هیچ کدام از این داروها تا کنون در این جایگاه قرار نگرفتند. هرچند اقلام انگشت شماری از آنها در راهنمای مذکور تعیین جایگاه شده است اند، ولی این موقعیت اصلاً در اندازه ای نیست که به شکلی که اکنون در رسانه های عمومی تبلیغ می شود بتواند آنها را فراتر از درمان های مؤثر موجود مانند داروها و روان درمانی ها قرار دهد.

وی ادامه داد: باید به این توصیه هم توجه شود که داروهای گیاهی معدود مورد اشاره در راهنمای بالینی، اغلب با توصیه های مرسوم در رسانه ها متفاوت اند و اکثریت قاطع داروهای گیاهی مرسوم و تبلیغ شده است جایی در راهنماهای علمی مورد اجماع ندارند. داروهای گیاهی انواع زیادی دارند که بر پایه دانش امروز، تنها تعداد انگشت شماری از آنها ممکن است جهت موارد «غیرجدی» افسردگی قابل تجویز باشند.

مردود یا قبول؟ , عوارض تاخیر در درمان ، جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی

به گفته این عضو انجمن روانپزشکان در میان روش های علمی درمان اختلالات افسردگی که در خط اول درمان موارد میانگین تا شدید قرار گرفته اند، کماکان داروها بااهمیت ترین هستند و بیشترین شواهد به نفع اثربخشی یا به عبارت دقیق تر هزینه-اثربخشی آنهاست. با این حال، روان‎ درمانی به خاص از انواع شناختی-رفتاری و بین فردی دارای شواهد کافی جهت به کارگیری در موارد افسردگی خفیف تا میانگین است و هنگامی که در کنار درمان دارویی استفاده شود کارایی بیشتری از اثر مستقل هریک از درمان های دارویی و روان درمانی به دست خواهد آمد.

تجویز نورو فیدبک قابل تایید نیست

وی با بیان اینکه می توان روان درمانی را در کنار درمان دارویی در موارد افسردگی شدید به کار برد، اظهار کرد: روان درمانی به عنوان درمان نگهدارنده اختلال افسردگی جهت جلوگیری از بازگشت افسردگی نیز در کنار درمان دارویی یا به تنهایی مؤثر هست. با این حال در زیاد موارد اختلالات افسردگی میانگین تا شدید، با توجه به احتمال زیاد عود و تبدیل آن به شکل مقاوم به درمان، مصرف دارو مهم است.

شعبانی در ادامه تصریح کرد: ابزارهایی هم جهت درمان افسردگی در موارد مقاوم به درمان در دسترس است که بیشترین شواهد موجود جهت اثربخشی آنها به درمان با ECT یا تشنج درمانی الکتریکی متعلق است و بعد از آن rTMS یا همان جنبش مغناطیسی از طریق جمجمه نیز به عنوان ابزاری با موارد تجویز محدودتر موجود هست. ابزاری به نام نوروفیدبک نیز ممکن است جهت درمان افسردگی تبلیغ شود، ولی واقعیت آن است که تا کنون اثربخشی آن در این زمینه ثابت نشده و تجویز آن قابل تأیید نیست. در این مسیر، پرهیز از راهکارهایی که فاقد مبنایی علمی است و صرفاً بر اساس شاخص هایی چون باورهای مرسوم عمومی یا نظر افراد صاحب نام شکل گرفته و هنوز به شیوه ای قابل اعتنا به محک آزمون سپرده نشده، مورد نیاز است.

واژه های کلیدی: دارویی | درمانی | افسردگی | خانواده | درمان تب | درمان مو | افسردگی | خانواده | داروهای گیاهی | درمان افسردگی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار